![]() Gisteravond moest ik anderhalf uur lang een slechte presentatie uitzitten. Om de tijd zinvol door te komen, heb ik een lijstje gemaakt van tips voor een goede presentatie. Hieronder staan ze uitgeschreven. 1) Je hoeft jezelf niet te verkopen Het feit dat je de presentatie geeft, is voor je publiek voldoende om jou als autoriteit te accepteren. Vertel dus niet over al jouw voorgaande successen en projecten, want daar komt het publiek niet voor. Als er mensen echt nieuwsgierig naar zijn, googelen ze je wel. Ze komen om te horen wat je te vertellen hebt over het onderwerp, vertel daar dan ook over. Vertel kort en bondig (2 zinnen max!) wie je bent en waarom je over dit onderwerp gaat praten. 2) Zorg dat je kleding op orde is Wanneer je voor het publiek staat, zijn jouw hele lichaam en je kleding de dingen waar het meest naar wordt gekeken. Een gekreukeld pak of een overhemd dat te strak zit, een riem die rafelt of schoenen die onder de modder zitten (als hondeneigenaar weet ik er alles van) doen afbreuk aan het beeld dat de zaal van je krijgt. Zorg voor kleding die lekker en voldoende ruim zit en de beste versie van jou vertegenwoordigt. 3) Let op je adem Het is spannend om te spreken voor publiek en je lichaam reageert op die spanning. Een van de meest voorkomende reacties is ‘hoog’ ademen. Dat is als je begint te klinken alsof je gelijktijdig aan het sporten bent. Buiten adem. Vervelend voor je publiek, want het leidt af van je boodschap. Heb je hier last van, ga op zangles waar je leert over ‘stemsteun’. Dat helpt je aan een volle adem, waarmee je met gemak het eind van de zin haalt. 4) Zorg voor een hoge informatiedichtheid Je publiek moet zich niet gaan vervelen, omdat je alles drie keer of te simpel uitlegt of ergens over uitwijdt waarin niemand geinteresseerd is: geef voorbeelden uit hun (dagelijkse) praktijk en niet over zaken waar ze zich weinig bij kunnen voorstellen. En als mensen iets ‘missen’ omdat je te snel gaat? Niet erg: ze nemen na afloop wel contact met je op om vragen te stellen. Wees bondig en zorg dat je veel waardevolle informatie deelt. 5) Doe aan storytelling Sinds TED.com is de lat hoog komen te liggen voor sprekers. Je publiek is verwend, houd daar rekening mee. Zeker als er een beetje creatief volk in de zaal zit, kan je het niet maken zonder storytelling een verhaal te doen. Ik schreef er al eerder een blog over. Doe jezelf en je publiek een lol en lees in ieder geval het boek Storytelling in 12 stappen van Mieke Bouma 6) Wees aardig voor de mensen van techniek Er kan van alles misgaan met de techniek: je staat verkeerd uitgelicht, je presentatie start niet op, degene die de slides moet bedienen is te langzaam, je microfoon doet het niet, noem maar op. Het is pijnlijk voor je publiek wanneer je kortaf doet tegen de mensen die het voor je moeten oplossen. Wees dankbaar voor wat ze voor je doen. Blijf aardig, reageer laconiek als iets misgaat, maak een grapje en wacht geduldig als iemand van techniek je komt redden. Het levert je sympathiepunten van het publiek op. 7) Maak goede slides Wanneer je slides moet gebruiken, zorg dan voor goede. Het is vervelend als er teveel op staat, en wanneer je opleest wat de zaal zelf ook ziet staan, ook slechte vormgeving is jammer. Kijk deze video waarin de do’s en don’ts op amusante wijze worden toegelicht. 8) Investeer in een presentatietraining Dit behoeft geen verdere toelichting, toch? Tijdens een presentatie ben jij het visitekaartje van je organisatie, gedachtegoed, boek, beroepsgroep. Een heleboel gemiste kansen voorkom je met een presentatietraining. Ken je iemand die indruk op je maakt door z’n presentatie-skills, vraag door wie hij is getraind en boek meteen een training voor jezelf. 9) Gebruik goed beeldmateriaal Een beeld in een presentatie MOET meer zeggen dan 1000 woorden, anders heb je het verkeerde plaatje gekozen. Humor werkt. Stockfoto’s werken niet. Schoonheid werkt. Rommeligheid niet. Creativiteit werkt. Gemakzucht werkt niet. Let erop dat je rechtenvrij beeldmateriaal gebruikt, zeker wanneer je talk wordt opgenomen en online komt te staan. Zoek in Flickr bij advanced search naar beeldmateriaal. Klik Creative Commons aan, zodat je weet dat je het beeldmateriaal mag gebruiken. 10) Spreek voor je publiek, niet voor jezelf Er zitten mensen in de zaal die iets komen halen en jij bent als spreker ten dienste van die mensen. Zo zijn de verhoudingen. Het gebeurt te vaak dat iemand staat te egotrippen in plaats van informatie wil overbrengen. Of dat iemand zegt drie kwartier nodig te hebben om zijn verhaal te doen, en na een uur nog staat te praten. Verdiep je in je publiek, weet wat ze komen halen en houd je aan de afspraken die je in de aankondiging doet. Wanneer je bovenstaande punten hanteert, kan er niet veel mis gaan.
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
Archief
Februari 2019
|