GreenPePR
  • Home
  • Producten
    • Strategisch PR-advies
    • Start-up Advies
    • Messaging
    • Mediatraining
    • Presentatietraining
  • Over
    • Tessa Weber
    • Klanten
  • Contact
  • English



​



Alleen maar leuks met TEDxEde

7/15/2014

0 Reacties

 
Foto
Picture
Sinds mei werk ik mee aan de organisatie van TEDxEde 2014. Annerieke Kamphuis van Whizpr vroeg of ik daar zin in had en mijn antwoord was een hartgrondig en jubelend 'ja'! Want wat is dat TED toch een prachtig initiatief! En wat trekt het toch bijzonder fijn volk aan.

TED moet je voelen
Voor de mensen die er nog geen weet van hebben, ga even kijken op www.ted.com en klik hier en daar eens een filmpje aan. TED moet je voelen, dat kan ik je niet uitleggen. Maar er is meer aan TED dan alleen de filmpjes. De dagen waarop de filmpjes worden gemaakt, die zijn pas bijzonder. Ik heb de eer en het genoegen gehad er twee mee te maken: TEDxRotterdam in 2011 en TEDxAmsterdamed (geheel gewijd aan educatie) in 2013. Twee keer een dag bomvol inspiratie, lekker eten en drinken, talks die het hart vol raken, muziek die hetzelfde doet, presentaties die aan het denken zetten, dans en heel, heel veel lieve mensen. Op het podium, in de zaal en achter de schermen.

Format
Het format is strikt en dat is fijn, want daarmee blijft de kwaliteit gewaarborgd. Zo moeten de rode letters TED op het podium staan, er mag geen geld aan worden verdiend ofwel: iedereen moet er vrijwillig aan meewerken en de talks mogen maximaal 18 minuten duren en een mix zijn van wetenschap, kunst en innovatie
. De sprekers moeten hun verhaal in het Engels doen, mogen geen reclame maken en zijn uitgenodigd de talk van hun leven te geven. Een host praat het programma aan elkaar en er zijn voldoende breaks voor de toeschouwers om even op adem te komen. Bedrijven worden gevraagd te sponsoren en zodoende de toegangsprijs laag te helpen houden, zodat het voor iedereen bereikbaar is.

TEDxEde

Gisteravond waren we met het team weer bij elkaar. Niet iedereen lukte het erbij te zijn, het is tenslotte vakantietijd, maar de meesten wel. Voorzitter Matthijs Hazeleger, Marianne Brouwer, Wieteke Lankhaar, Edwin Roobol, Lara Sibbing en Bianca van Westerhuis waren van de partij en wederom waren we te gast bij de Reehorst, waar op 16 oktober 2014 het event plaats gaat vinden. Ik appte begin van de avond met een goede vriend, die verzuchtte dat hij blij was zijn vergaderingen van de dag erop te hebben zitten. Ik appte terug dat mijn TED-vergadering  geen opgave was, omdat ik er telkens zo blij vandaan kom. Zo ook nu weer.

Sprekers enzo
We hebben de definitieve lijst met sprekers bepaald en ik kan niet wachten! Een aantal was al bekend, zoals: vrouwelijk meesterkok Angelique Schmeink, onderzoeksjournalist Brenno de Winter, hoogleraar Farming systems ecology Pablo Tittonell, hoogleraar voeding en darmgezondheid Ben Witteman, Greenpeace activiste Faizah Oulahsen, consultant & mindfullnesstrainer Wibo Koole en universitair docent en danseres Kaouthar Darmoni. Vorige week nog maakten we bekend dat Drees Peter van den Bosch, mede-oprichter van Willem&Drees zijn verhaal ook komt doen. Maar er zit nog een aantal in het verschiet, die we middels de verschillende mediakanalen de komende weken bekend gaan maken. Vanochtend had ik er nog eentje aan de telefoon, die heel enthousiast is en ernaar uitziet. Ik verheug me nu al op haar verhaal...

Afrondend
Als laatste in dit jubelverhaal kom ik nog even terug op m'n titel. Die dag in oktober gaat wonderschoon worden. En met als thema 'Taste of Life' nog lekker ook. Maar voor mij is het nu al geslaagd, door het hele team dat belangeloos samenwerkt om een vonk van inspiratie in elkaar en in zoveel mogelijk anderen te doen ontbranden.
 
Kom je ook? Hier kan je je inschrijven: www.tedxede.com/register

0 Reacties

Onderzoek naar communicatieopstellingen

7/2/2014

0 Reacties

 
Picture
Vorige week zijn Saskia Cohen, Geraldine Sinnema en ik van start gegaan met het systemisch onderzoek naar het communicatieveld, zoals aangekondigd in m’n vorige post. De avond was bijzonder interessant en ook inzichtgevend. Aan het eind van de avond was het zeker: we gaan hierover publiceren en samen zoveel mogelijk praktijkervaring opdoen met communicatieopstellingen.

Communicatiekanalen
Saskia en Geraldine zijn beide loopbaancoach en dat gaf een mooie insteek voor het onderzoek op die eerste avond. Want voor werkzoekenden is het van groot belang de weg te weten in de huidige communicatiemiddelen en voor de dames om er goed advies in te geven. We zijn gestart met te bepalen welke communicatiekanalen we willen onderzoeken. Dat is een hele lijst die vooral online georiënteerd is, met onder andere LinkedIn, Google+, Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, Whatsapp, e-mail (voor jonge mensen al irrelevant), websites, SMS, nieuwsbrieven, Skype. Maar ook complexere communicatiekanalen of -clusters, zoals The Internet of Things en Personal Branding. Op allerlei vlak wordt informatie uitgewisseld en is onderzoek mogelijk naar de regelen der kunst daarin. En ook: hoe verhouden de verschillende kanalen zich tot elkaar?

Waartoe bestaat een communicatiekanaal
We besloten elk kanaal of element in ieder geval een drietal (systemische) basisvragen voor te leggen: wat is je doel, wat is je functie, wat is je werking? En ook de vraag te stellen: ben je te goeder of te kwader trouw? Bij dat laatste kan je natuurlijk opmerken dat een communicatiekanaal zelf neutraal is en dat het te kwader of goeder trouw kan worden ingezet. Daar kwamen we in de praktijk ook wel op uit, maar als onderzoeksvraag vonden we hem interessant om erin te houden.

De resultaten
Zoals gezegd: we gaan publiceren over de resultaten, maar een paar onderdelen wil ik al met jullie delen. Zo is het doel van LinkedIn alles met alles en iedereen met iedereen te verbinden, gaat er immens veel data in om en heeft het een harmonieuze verbinding met Twitter. Het bestaat nog 24 jaar (wat in de online wereld gigantisch lang is!) en sluit niemand buiten. Het is neutraal: te goeder, noch te kwader trouw. Personal Branding gaf ook zeer interessante informatie. Zo is het doel ervan zichtbaar te zijn en de functie te verbinden met de buitenwereld. Het wordt voor 60% te goeder trouw ingezet en voor 40% te kwader trouw. Sinds een jaar of 2 is het voor iedereen relevant en het heeft met LinkedIn een goede en belangrijke/grote relatie.

Voor iedereen
Met name de stellingen dat Personal Branding voor iedereen relevant is en dat LinkedIn niemand buitensluit hebben mij ervan overtuigd dat dit onderzoek zinvol is om te doen. Ik verheug me erop ermee door te gaan.

PS Op 10 september en 3 oktober zijn we weer bij elkaar voor de volgende stappen. Wil je meedoen, laat het even weten!

0 Reacties

    Archief

    Februari 2019
    December 2018
    Mei 2018
    November 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    September 2016
    April 2016
    December 2015
    Oktober 2015
    Juli 2015
    Mei 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    November 2014
    Oktober 2014
    Juli 2014
    Mei 2014
    Januari 2014
    November 2013
    Augustus 2013
    Maart 2013

    RSS-feed

Wageningen

Telefoonnummer
+316 1415 5898

  • Home
  • Producten
    • Strategisch PR-advies
    • Start-up Advies
    • Messaging
    • Mediatraining
    • Presentatietraining
  • Over
    • Tessa Weber
    • Klanten
  • Contact
  • English