![]() Vorige week zijn Saskia Cohen, Geraldine Sinnema en ik van start gegaan met het systemisch onderzoek naar het communicatieveld, zoals aangekondigd in m’n vorige post. De avond was bijzonder interessant en ook inzichtgevend. Aan het eind van de avond was het zeker: we gaan hierover publiceren en samen zoveel mogelijk praktijkervaring opdoen met communicatieopstellingen. Communicatiekanalen Saskia en Geraldine zijn beide loopbaancoach en dat gaf een mooie insteek voor het onderzoek op die eerste avond. Want voor werkzoekenden is het van groot belang de weg te weten in de huidige communicatiemiddelen en voor de dames om er goed advies in te geven. We zijn gestart met te bepalen welke communicatiekanalen we willen onderzoeken. Dat is een hele lijst die vooral online georiënteerd is, met onder andere LinkedIn, Google+, Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, Whatsapp, e-mail (voor jonge mensen al irrelevant), websites, SMS, nieuwsbrieven, Skype. Maar ook complexere communicatiekanalen of -clusters, zoals The Internet of Things en Personal Branding. Op allerlei vlak wordt informatie uitgewisseld en is onderzoek mogelijk naar de regelen der kunst daarin. En ook: hoe verhouden de verschillende kanalen zich tot elkaar? Waartoe bestaat een communicatiekanaal We besloten elk kanaal of element in ieder geval een drietal (systemische) basisvragen voor te leggen: wat is je doel, wat is je functie, wat is je werking? En ook de vraag te stellen: ben je te goeder of te kwader trouw? Bij dat laatste kan je natuurlijk opmerken dat een communicatiekanaal zelf neutraal is en dat het te kwader of goeder trouw kan worden ingezet. Daar kwamen we in de praktijk ook wel op uit, maar als onderzoeksvraag vonden we hem interessant om erin te houden. De resultaten Zoals gezegd: we gaan publiceren over de resultaten, maar een paar onderdelen wil ik al met jullie delen. Zo is het doel van LinkedIn alles met alles en iedereen met iedereen te verbinden, gaat er immens veel data in om en heeft het een harmonieuze verbinding met Twitter. Het bestaat nog 24 jaar (wat in de online wereld gigantisch lang is!) en sluit niemand buiten. Het is neutraal: te goeder, noch te kwader trouw. Personal Branding gaf ook zeer interessante informatie. Zo is het doel ervan zichtbaar te zijn en de functie te verbinden met de buitenwereld. Het wordt voor 60% te goeder trouw ingezet en voor 40% te kwader trouw. Sinds een jaar of 2 is het voor iedereen relevant en het heeft met LinkedIn een goede en belangrijke/grote relatie. Voor iedereen Met name de stellingen dat Personal Branding voor iedereen relevant is en dat LinkedIn niemand buitensluit hebben mij ervan overtuigd dat dit onderzoek zinvol is om te doen. Ik verheug me erop ermee door te gaan. PS Op 10 september en 3 oktober zijn we weer bij elkaar voor de volgende stappen. Wil je meedoen, laat het even weten!
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
Archief
Februari 2019
|