![]() Na een tijdje dubben hoe ik duidelijk kan maken wat 'Systemische PR, marketing en communicatie' is, heb ik besloten er een serie blogs aan te wijden op Molblog. Voor de workshop 'De Markt & Ik' heb ik een schema van het medialandschap van Forrester (Owned, Paid, Earned/Organic) uitgebreid met twee extra velden, te weten 'De eigen organisatie' en 'De Markt'. En in die vijf communicatiegebieden heb ik alle onderdelen benoemd die bijdragen aan de beeldvorming van een organisatie. Systemisch kijken wil zeggen dat je het hele systeem overziet, want al die punten zijn verbonden met al die punten. It's complicated...of niet? Voor mij niet. Veel werk? Ja. Luister het nauw? Ja soms. Is het moeilijk? Nee, niet als je de stappen zet die nodig zijn. In de serie blogs op Molblog ga ik stap voor stap alle velden langs, beginnend bij het veld 'Eigen organisatie' (voor ZZP'ers: 'Ik'). Onderstaand de post zoals die ook op Molblog is verschenen: " De eigen organisatie is de basis van alle communicatie (deel 1) Socrates schreef het al: ‘Ken uzelf en u zult het universum en de goden kennen’ en Vrijmetselaars hebben het adagium ‘Ken Uzelve’ als een van de belangrijkste opgaven in hun ontwikkeling. Dat is niet voor niets. Zelfkennis is een van de meest onderschatte bronnen van succes voor organisaties. Het zou de start van alle externe communicatie moeten zijn. In de komende weken schrijf ik over de verschillende punten waarop een organisatie zelfkennis zou moeten bezitten. Visie, Missie en Strategie Een inkoppertje. Het gaat er in essentie niet om wat je doet, noch hoe je dat doet, maar waarom je iets doet. Simon Sinek weet dat briljant te verwoorden in zijn TED-talk en zijn boek ‘Start with Why’. Wat is de visie, missie en strategie van je organisatie? En dan niet dat obligate gewauwel, maar de kern ervan. Waarom bestaat de organisatie überhaupt? Wat maakte dat iemand ermee is begonnen? Wat had diegene als doel, wens, verlangen? Dat is namelijk de stamcel van je organisatie. En vergis je niet, al is een organisatie al tien keer overgenomen, van eigenaar veranderd en werkt er niemand meer die de oorspronkelijke eigenaar nog heeft meegemaakt: deze missie ‘waart’ nog rond in het bedrijf. Dat is waar alles in je organisatie zich op afstemt. En dus moet je daar beginnen. Belangrijke vragen om te stellen:
Normen en Waarden Veel organisaties verwoorden de normen en waarden in een adem met de missionstatement. Dat is slim, die horen ook bij elkaar. Want als je kijkt naar het waarom van je bezigheden, dan hangt daar automatisch aan vast welke do’s en don’ts je daarbij hanteert. Ga maar na: is het doel van de organisatie iets perfects te maken, dan zijn normen en waarden als ‘de kantjes eraf lopen’, ‘goed is goed genoeg’ en ‘met de Franse slag’ niet snel te vinden. Wel zullen we in zo’n organisatie zaken zien als ‘een stapje harder zetten’, ‘dat kan beter’ en chronische ontevredenheid. Niet alleen positieve normen en waarden komen voort uit de missie, het waarom, van de organisatie. Ook alle vervormingen, achilleshielen en valkuilen tonen zich in de normen en waarden. In het kader van zelfkennis is het slim een eerlijke blik op de normen en waarden van je organisatie te werpen. En in je externe communicatie aandacht te schenken aan de positieve normen en waarden die in de organisatie aanwezig zijn. Je zult zien dat je klanten zich erin herkennen.
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
Archief
Februari 2019
|