![]() In de werkvelden van therapie, organisatieontwikkeling en HR is een systemische kijk en de inzet van opstellingen al langer bekend. Niet iedereen is er fan van, maar dat het een vruchtbare methodiek is om tot de juiste diagnose van een probleem te komen, is voor velen evident. Dat geldt niet voor het werkveld van communicatie, marketing en PR. Daar zijn een systemische kijk en de inzet van opstellingen nog onbekend en nog niet bemind. Onderzoek Daar wil ik graag verandering in brengen en wel door een onderzoek te starten naar de systemische wetmatigheden van het communicatieveld. Het communicatieveld is door alle digitale kanalen almaar complexer en rijker aan het worden. Allerlei systemische vragen heb ik daarbij: wat is te ontdekken over ordening, wanneer is een systeem compleet, welke uitwisselingen tussen systemen zijn vruchtbaar en hoe werken bestemming en leidende principes in dat veld? Op al die vragen zou ik graag antwoorden vinden en daarvoor zoek ik mede-ontdekkers. Strategische keuzes De wereld van communicatie verandert in zo'n hoog tempo, dat het bijna niet meer te voorspellen is wat er gebeurt wanneer we keuzes baseren op ervaringen uit het verleden. Dat is zinloos geworden. Experimenteren lijkt veel zinvoller, maar dat is vaak moeilijk te verkopen aan een college van bestuur of MT. Systemisch werken biedt een kans om heldere en goed gefundeerde beslissingen te nemen op basis van wat zich toont in een opstelling. Maar we weten er collectief nog weinig vanaf. Daar gaat verandering in komen. Op de laatste woensdagen van de maand, van 19.30 tot 22.30 gaat het onderzoek van start. In het Color Business Center Ede, waar ik mijn kantoor heb. Ik zorg voor koffie en thee. De data zijn:
Oproep Als je van bovenstaande enthousiast wordt, en ofwel systemische kennis en ervaring hebt, ofwel uit het communicatiewerkveld komt (liefst leidinggevend en/of projectleidend) en graag mee wilt werken aan dit onderzoek, stuur dan ajb een mailtje aan tessa(at)greenpepr.nl. Kom een keertje, of elke keer, breng een vraag in, een case, en/of je eigen kennis. Allemaal helemaal goed!
5 Reacties
Boudewijn Lemstra
5/30/2014 06:36:30 am
In marketing en PR (merk, logo) worden mi wel organisatieopstellingen ingezet.
Antwoord
Tessa
6/1/2014 03:10:16 am
Hi Boudewijn,
Antwoord
6/19/2014 07:12:18 pm
Hallo Tessa,
Antwoord
P.S.
6/19/2014 07:14:53 pm
Overigens is er over brand/merk al veel onderzoek gedaan. Onder andere door Wim Jurg en zijn onderzoeksgroep. Ik ga er gemakshalve vanuit dat je dit weet, maar vermeldt dit voor anderen die er in geïnteresseerd zijn. Wim is er op gepromoveerd.
Antwoord
Tessa
6/19/2014 07:23:30 pm
Hi Hilbrand,
Antwoord
Laat een antwoord achter. |
Archief
Februari 2019
|